NAMA : Muhammad Azrul Ashraf bin Mohd Yusof
MATAPELAJARAN : Ibadat
KELAS : 3 Ibnu Khaldun
TARIKH : 27 Julai 2018
MASA : 2.30 pm - 3.00 pm
BIL PELAJAR : 25 orang
TAJUK : Rukun-rukun solat
KEMAHIRAN : Membaca,mendengar
KAEDAH : Syarahan,Soal jawab,Simulasi
PENGETAHUAN SEDIA ADA : Murid mengetahui jumlah rukun-rukun solat
HASIL PEMBELAJARAN :
- Murid menyebut 3 rukun solat
- Murid menulis 2 rukun solat
- Murid menyatakan 5 rukun solat
KEMAHIRAN BERFIKIR : Merumus,Soal jawab
PENERAPAN NILAI : Patuh,Khusyuk,Berdisiplin
BAHAN BANTU MENGAJAR : Pemancar cahaya (LCD),
BAHAN BANTU MENGAJAR : Pemancar cahaya (LCD),
MASA
|
ISI
PENGAJARAN
|
AKTIVITI
P&P
|
CATATAN
|
PENDAHULUAN
(2 MINIT)
|
Ucapan salam dan bacaan doa.
(اللهم افتح علينا حکمتک وانشر علينا من خزائن رحمتک يا ارحم الرحمين)
|
1.Guru meminta murid membacakan doa.
2.Guru membaca doa bersama-sama murid.
|
Nilai :
Khusyuk
|
SET INDUKSI
(4 MINIT)
|
Tayangan video.
|
1.Guru menunjukkan video kepada murid.
2.Guru bertanya kepada murid perkaitan video dengan tajuk yang
ingin dipelajari.
3.Guru memberitahu tajuk yang ingin dipelajari.
|
Bahan bantu
mengajar : pemancar cahaya (LCD)
Nilai :
Khusyuk,
patuh
|
LANGKAH 1
(7 MINIT)
|
4 Rukun solat
1.Niat
2.Qiam
3.Takbiratul
ihram
4.Membaca surah
Fatihah
|
1.Guru menerangkan 4 rukun solat.
2.Pelajar mengulangi 4 rukun solat tersebut.
|
Bahan bantu
mengajar : pemancar cahaya (LCD)
Nilai :
Patuh,
berdisiplin
|
LANGKAH 2
(5 MINIT)
|
2 Rukun solat
1.Rukuk serta
toma’ninah
2.Iktidal serta
toma’ninah
|
1.Guru menerangkan 2 rukun solat.
2.Pelajar mengulangi 2 rukun solat tersebut.
|
Bahan bantu
mengajar : pemancar cahaya (LCD)
Nilai :
Patuh,
berdisiplin
|
LANGKAH 3
(8 MINIT)
|
Aktiviti suai padan makna 3 rukun solat.
![]() |
1.Guru memanggil murid ke hadapan.
2.Guru membuat soal jawab kepada murid.
3.Murid menyiapkan aktiviti mengikut arahan guru.
|
Bahan bantu
mengajar : pemancar cahaya (LCD)
Nilai : Khusyuk,
berdisiplin
|
PENUTUP
(4 MINIT)
|
Rumusan pelajaran yang dipelajari.
1.Niat
2.Qiam
3.Takbiratul
ihram
4.Mambaca
fatihah
5.Rukuk serta
toma’ninah
6.Iktidal serta
toma’ninah
|
1.Guru merumus isi pelajaran.
2.Pelajar mengenali dan menghafaz 6 rukun solat.
|
Nilai : Khusyuk,
Berdisiplin,
patuh
|
CATATAN REFLEKSI
: Saya bersyukur ke hadrat ilahi kerana pembelajaran pada hari ini berjalan dengan lancar. Saya melihat para pelajar berasa seronok dengan pengajaran yang saya gunakan semasa sesi PnP dijalankan tetapi terdapat sedikit gangguan daripada para pelajar yang mempunyai masalah suka menganggu kawan-kawannya ketika sesi dijalankan.
No comments:
Post a Comment